Wydział zapewnia realizację zadań:
1. W zakresie funkcjonowania Starostwa:
- prowadzenie rejestru zarządzeń Starosty,
- inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Starostwa,
- wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- opracowywanie projektów upoważnień i pełnomocnictw do załatwiania spraw w imieniu Starosty, prowadzenie rejestru upoważnień i pełnomocnictw,
- opiniowanie pod względem organizacyjnym projektów porozumień i umów w zakresie spraw powierzanych innym jednostkom oraz zadań przyjętych do realizacji od innych jednostek, prowadzenie stosownych rejestrów.
- sporządzanie sprawozdawczości z zakresu prowadzonych spraw
2. W zakresie archiwum:
- przechowywanie dokumentacji powstającej w działalności Starostwa,
- zapewnienie odpowiedniej ewidencji, przechowywania oraz ochrony przed uszkodzeniem, zniszczeniem bądź utratą powstałej oraz nadsyłanej i składowanej w Starostwie dokumentacji,
- wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
3. W zakresie skarg i wniosków:
- przyjmowanie, rejestrowanie i załatwianie skarg i wniosków,
- prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków, w którym rejestrowane są skargi i wnioski kierowane do Starosty oraz przyjmowane przez Starostę, Wicestarostę i pozostałych pracowników w ramach osobistej interwencji interesanta lub składane pisemnie do Rady lub Zarządu oraz prowadzenie postępowania wyjaśniającego w tych sprawach,
- przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi i wnioski do podpisu Starosty,
- sporządzanie na żądanie analizy skarg i wniosków.
4. W zakresie promocji Powiatu:
- opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów promocyjno – informacyjnych o Powiecie,
- prowadzenie działalności wydawniczej,
- promowanie potencjału gospodarczego, kulturalnego i turystycznego gmin Powiatu w kraju i za granicą,
- monitoring publikacji o Powiecie w środkach masowego przekazu,
- organizowanie przedsięwzięć i imprez o charakterze promocyjnym lub wizerunkowym,
- udział w obcych imprezach o charakterze promocyjnym,
- współpraca z mediami.
5. W zakresie rozwoju gospodarczego:
- przygotowywanie materiałów w zakresie opracowania „Strategii rozwoju społeczno – gospodarczego Powiatu ” oraz „Planu rozwoju lokalnego Powiatu”,
- utrzymywanie stałego kontaktu z przedsiębiorcami,
- podejmowanie działań wspierających rozwój lokalnej przedsiębiorczości,
- prowadzenie banku ofert kooperacyjnych i inwestycyjnych,
- pozyskiwanie nowych inwestycji i obsługa robocza potencjalnych inwestorów,
- pozyskiwanie środków pozabudżetowych na cele promocji i rozwoju Powiatu,
- koordynowanie współpracy z partnerami zagranicznymi na podstawie przyjętych umów.
6. W zakresie informacji publicznej:
- prowadzenia serwisu internetowego www.bialobrzegipowiat.pl ,
- współpraca z administratorami innych stron www w zakresie umieszczania informacji o Powiecie oraz ich aktualizacja,
7. W zakresie programów rozwoju:
- monitorowanie programów pomocowych i inicjatyw wspólnotowych Unii Europejskiej dla określenia możliwości pozyskania wsparcia i uczestnictwa, w tym wyszukiwanie i dopasowywanie odpowiednich wniosków na potrzeby Powiatu,
- koordynacja działań związanych z przygotowywaniem projektów przez wydziały Starostwa i podległe jednostki organizacyjne Powiatu,
- prowadzenie procedury przyjmowania wniosków na dofinansowanie konkursów oświatowych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Białobrzeski
- występowanie o wsparcie finansowe z programów Unii Europejskiej oraz innych programów pomocowych,
- przygotowywanie projektów wniosków o dotacje, pożyczki i kredyty,
- współpraca z instytucjami wdrażającymi mająca na celu uzyskanie akceptacji złożonych wniosków, nadzorowanie realizacji programów i zawartych umów.
8. W zakresie inwestycji:
Nadzorowanie i prowadzenie powiatowych inwestycji, w tym:
- sporządzanie rocznych i wieloletnich planów inwestycji prowadzonych przez Powiat,
- prowadzenie inwestycji, remontów kapitalnych oraz konserwacji budynków Starostwa wykonywanie czynności dotyczących realizacji inwestycji w oparciu o zatwierdzony plan finansowy oraz zabezpieczenia nadzoru inwestorskiego,
- przygotowywanie dokumentacji prawnej i projektowej oraz projektów umów o realizację inwestycji,
- przygotowywanie i przeprowadzanie postępowania dotyczącego udzielenia zamówienia publicznego na realizację inwestycji,
- nadzór nad realizacją procesu inwestycyjnego,
- prowadzenie rozliczeń realizowanych inwestycji,
- egzekwowanie wszelkich zobowiązań wynikających z gwarancji i rękojmi.
9. W zakresie zamówień publicznych:
- kompletowanie i weryfikowanie materiałów źródłowych stanowiących podstawę do wszczęcia procedur określonych w ustawie o zamówieniach publicznych,
- udzielanie zamówień na dostawy, roboty budowlane i usługi,
- występowanie w imieniu zamawiającego do Urzędu Zamówień Publicznych,
- przygotowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu oraz zarządzeń Starosty w sprawach zamówień publicznych.
- organizowanie, ogłaszanie i przeprowadzanie przetargów na zbycie mienia Powiatu za wyjątkiem nieruchomości.
- przeprowadzanie konkursów i postępowań na zlecanie zadań z zakresu pożytku publicznego,
- występowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą.
- akceptacja projektów umów zawieranych przez Powiat pod względem zgodności z PZP.
- opisywanie faktur pod względem zgodności merytorycznej i PZP.
10. W zakresie współpracy z organizacjami pożytku publicznego oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego:
- przygotowywanie i realizacja rocznego programu współpracy Powiatu z organizacjami pożytku publicznego oraz innym podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
- sporządzanie umów z organizacjami pożytku publicznego oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
- analizowanie pod wzglądem merytorycznym rozliczania dotacji przyznawanych przez Radę.
11. W zakresie spraw obywatelskich:
- przygotowania projektów decyzji o wydaniu zwłok w celach badawczych szkołom wyższym,
- powoływania innych niż lekarze osób do stwierdzenia zgonu i jego przyczyny,
- wydawania zezwoleń na sprowadzanie zwłok i szczątków z obcego państwa – w porozumieniu z właściwym inspektorem sanitarnym,
12. W zakresie spraw gospodarczych:
- administrowanie budynkami Starostwa,
- gospodarowanie środkami rzeczowymi oraz zabezpieczenie mienia Starostwa,
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo – technicznym Starostwa oraz konserwacją wyposażenia Starostwa,
- prenumerowanie prasy i wydawnictw,
- przygotowywanie umów ryczałtów samochodowych dla pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu oraz prowadzenie stosownego rejestru.
13. W zakresie informatyzacji:
- koordynacja działań z zakresu informatyki w Starostwie,
- opracowywanie planów finansowych dotyczących informatyzacji w Starostwie i ich realizacja,
- zabezpieczenie ciągłości funkcjonowania infrastruktury informatycznej,
- zabezpieczenie łączności telefonicznej, teleksowej i alarmowej
- zabezpieczenie przestrzegania prawa autorskiego i ochrony danych osobowych przy używaniu oprogramowania informatycznego w Starostwie,
- wdrażanie postępu technicznego w informatyzacji Starostwa,
- organizacja szkoleń w zakresie obsługi sprzętu i oprogramowania informatycznego,
- pomoc komórkom organizacyjnym Starostwa w zakresie informatyzacji.
- realizacja zadań określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej,
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa i udostępnianie danych,
- administrowanie domeną bialobrzegipowiat.pl
- obsługa poczty elektronicznej Starostwa,
- realizacja zadań określonych w ustawie o podpisie elektronicznym.
14. W zakresie spraw administracyjno – gospodarczych:
- załatwianie całokształtu spraw związanych z pieczęciami urzędowymi, nagłówkowymi i tablicami w uzgodnieniu z Sekretarzem,
- wdrażanie postępu technicznego w pracy Starostwa,
- zabezpieczenie informacji wizualnej dla interesantów,
- zarządzanie tablicami ogłoszeń,
- prowadzenie ewidencji aktów prawa miejscowego,
15. W zakresie inwentaryzacji:
- ustalanie składu zespołów spisowych do przeprowadzenia inwentaryzacji w Starostwie,
- powoływanie komisji oceny przydatności składników majątku ruchomego w Starostwie z przeznaczeniem do dalszego użytkowania lub zakwalifikowania go do kategorii majątku zbędnego lub zużytego,
- powoływanie komisji likwidacyjnej w celu przeprowadzenia likwidacji zużytych składników majątku ruchomego w Starostwie,
- gospodarowanie środkami ruchomymi Starostwa w okresach między ustawowo określonymi terminami przeprowadzenia inwentaryzacji i współpraca z Wydziałem Finansowym.
16. W zakresie rzeczy znalezionych:
- przyjmowanie wiadomości o znalezieniu rzeczy zgubionych,
- przechowywanie rzeczy znalezionych oraz poszukiwanie osób uprawnionych do ich odbioru,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów dotyczących rzeczy znalezionych.
17. W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej:
- prowadzenie spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej w Starostwie,
- prowadzenie spraw wypadków przy pracy,
- wstępne szkolenie BHP pracowników,
- inicjowanie zmian poprawiających stan BHP,
- kontrola stanu BHP w jednostkach organizacyjnych Powiatu i właściwych służbach, inspekcjach i strażach,
- udzielanie porad jednostkom organizacyjnym Powiatu w zakresie spraw BHP.
18. W zakresie działalności socjalnej:
- organizowanie działalności socjalnej wynikającej z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
19. Zarządzanie halą sportową przy ul. Reymonta 13a wraz z przynależną infrastrukturą techniczną.
20. Sporządzanie sprawozdawczości z zakresu prowadzonych spraw
21. Inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związane z zadaniami wydziału.